A magyarországi térinformatikai közösség tagjai számára vagy részéről közérdeklődést feltételező hírek, felhívások. Part of this blog (April 2006 - June 2015) is historical material, "frozen in time." The blog posts dated prior June 1 2015 will no longer changed. Some links to external web sites and internal pages will not work.
Oldalak
2009-07-31
Magyar vonatkozású hírek a PSI Platform honlapján
Tegnap jelent meg a HUNAGI UNSDI-HUCO angol blogjában az a közadatok újrafelhasználásával kapcsolatos bejegyzés, amely linket ad a PSI Platform honlapján megjelent alábbi magyar vonatkozású híreknek.
Neumann Company joined the Hungarian Task Force on re-use PSI
http://www.epsiplus.net/news/neumann_company_joined_the_hungarian_task_force_on_re_use_psi
Task Force PSI re-use in Hungary
http://www.epsiplus.net/news/task_force_psi_re_use_in_hungary
Megjegyzés: a PSI Platform hivatalos levelezőjeként vállalom a térinformációk újrahasznosításával, az adatpolitikával összefüggő
hazai és térségbeli hírek szerkesztését és megjelentetését. Javaslatokat a gabor.remetey@gmail.com címre várom.
2009-07-28
ESRI Magyarország Felhasználói Konferencia Budapesten
Mai postánkból. Kis Ágnes marketing menedzser küldte a következő meghívó levelet:
"Örömmel értesítjük arról, hogy a hagyományainkhoz híven idén is megrendezésre kerül felhasználói konferenciánk,
XIV. ESRI Magyarország Felhasználói Konferencia
A rendezvény célja a világ vezető térinformatikai technológiájának és a terület újdonságainak bemutatása, valamint a szakmai közélet és párbeszéd fellendítése.
Időpont: 2009. október 08. csütörök 9:00
Helyszín: Ramada Plaza Budapest*****
Regisztrációs díj: 12.000 Ft + Áfa
Ingyenes részvételt biztosítunk:
- a szoftverkövetéssel rendelkező ügyfeleinknek,
- az előadóknak,
- a térképgaléria kiállítóinak,
- továbbá diákoknak és felsőoktatási intézményeknek.
Jelentkezés: www.esrihu.hu/konferencia
Bővebb információ: Kis Ágnes (+3670) 422-4464, E-mail: agnes.kis@esrihu.hu
Reméljük, hogy rendezvényünkön Önt is részvevőként üdvözölhetjük! Kérjük, hogy mihamarabb regisztráljon, és ne feledje feljegyezni naptárába az eseményt! További információért keressen minket vagy látogasson el weboldalunkra.
Tisztelettel:
Magyar részvétel az AGILE jövő évi konferencia programbizottsági munkájában
Mindíg jó érzés tölti el az embert, ha szakmai közösségünk és képviselőinek nemzetközi elismerésével találja magát szemben.
Erről tudósít az a levél is, melyet a rangos AGILE szervezet képviselői írtak Prof. Dr. Márkus Béla részére és a címzett felhatalmazásával ezúton is közreadunk.
"Dear Bela,
Thanks for agreeing to serve on the Program Committee for AGILE 2010. I'm sure with your help, we will have a very successful conference ....
Our conference's main homepage is located at:
http://agile2010.dsi.uminho.pt/
As usual, PC members may submit papers to the conference. However, we also need a lot of strong contributions from others.
Hence, I am counting on your help in publicizing the conference, particularly among your colleagues in related fields. If you can do so, consider putting a link to the AGILE 2010 URL in your project and/or personal home pages.
Thanks much for your help. I'm looking forward to working with you.
Best regards,
Marco Painho, Maribel Yasmina Santos and Hardy Pundt"
Mint minden évben, HUNAGI ez alkalommal is mndent megtesz, hogy tagjai, partnerei számára a jelentősebb szakterületi eseményekről időben információt adjon. Ehhez köszönjük tagszervezeteink aktív közreműködését. A konferenciákról, műhelyekről a http://hunagi19.blogspot.com oldalunk ad rendre friss híreket.
2009-07-27
Az EUROGI hírei: ENSZ, olasz és portugál események
2009-07-26
Változás az eSDI-NET+ projekt irányításában
Július elején Nyíregyházán az MFTTT Vándorgyűlésén a HUNAGI részéről előadás hangzott el a téradat infrastruktúrák kiértékelési módszertanáról és az európai szintű megmérettetésen való részvétel lehetőségéről.
A helyi szervezők Oros László hivatalvezető és Jelesné Zsuzsa szívességéből két képpel adhatunk visszatekintést az MFTTT Vándorgyűlésről. Fotók: Hodobay-Böröcz András (leközölve az MFTTT főtitkára Uzsoki Zoltán engedélyével).
Első képen:
Prof. Dr. Klinghammer István akadémikus, az MFTTT alelnöke
Tóth László, a HM Geoinformációs Szolgálat vezetője
Román István, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés alelnöke
Dr. Gál György, Nyíregyháza Város Polgármesteri Hivatalának aljegyzője
Dr. Mihály Szabolcs, az MFTTT elnöke, a FÖMI főigazgatója
Sirman Ferenc, az FVM szakállamtitkára
Dr. Habil Hanusz Árpád egyetemi tanár, a Turizmus és Földrajztudományi Intézet igazgatója
Tóth Sándor, az FVM.FTF. főosztályvezető-helyettese
Oros László, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Földhivatal vezetője
Második képen:
A helyi szervezésben közreműködök lelkes csapata.
2009-07-21
Tervezők, fotogramméterek, távérzékelők, térinformatikusok etikai kódexeinek forráshelyei
Az anyagot HUNAGI 2004-ben hozta honlapján nyilvánosságra és annak elemei ösztönzőül szolgálhatnak gondolatok megfogalmazására az európai földmérők tanácsa (CLGE) által elkészített etikai kódex véleményezésénél, melyet hazánkban az MFTTT, MFGVE és MMK GGT kijelölésében Gombás László CLGE összekötő fog össze.
A GIS Code of Ethics[i]
Approved by the URISA Board of Directors April 9, 2003
This Code of Ethics is intended to provide guidelines for GIS (geographic information system) professionals. It should help professionals make appropriate and ethical choices. It should provide a basis for evaluating their work from an ethical point of view. By heeding this code, GIS professionals will help to preserve and enhance public trust in the discipline.
This code is based on the ethical principle of always treating others with respect and never merely as means to an end: i.e., deontology. It requires us to consider the impact of our actions on other persons and to modify our actions to reflect the respect and concern we have for them. It emphasizes our obligations to other persons, to our colleagues and the profession, to our employers, and to society as a whole. Those obligations provide the organizing structure for these guidelines.
The text of this code draws on the work of many professional societies. It is not surprising that many codes of ethics have a similar structure and provide similar guidelines to their professionals, because they are based upon a similar concept of morality. A few of the guidelines that are unique to the GIS profession include the encouragement to make data and findings widely available, to document data and products, to be actively involved in data retention and security, to show respect for copyright and other intellectual property rights, and to display concern for the sensitive data about individuals discovered through geospatial or database manipulations. Longer statements expand on or provide examples for the GIS profession.
A positive tone is taken throughout the text of this code. GIS professionals commit themselves to ethical behavior rather than merely seeking to avoid specific acts. The problems with listing acts to be avoided are: 1) there are usually reasonable exceptions to any avoidance rule and 2) there is implicit approval of any act not on the list. Instead, this code provides a list of many positive actions. These explicit actions illustrate respect for others and help strengthen both an understanding of this ethos and a commitment to it.
This code is not expected to provide guidelines for all situations. Ambiguities will occur and personal judgment will be required. Sometimes a GIS professional becomes stuck in a dilemma where two right actions are in conflict with each other or any course of action violates some aspect of this code. Help might come from talking with colleagues or reading relevant works such as those listed in the bibliography. Ultimately, a professional must reflect carefully on such situations before making the tough decision. Contemplating the values and goals of alternative ethical paradigms may be useful in reaching a decision:[ii]
• View persons who exemplify morality as your own guide (Virtue Ethics)
• Attempt to maximize the happiness of everyone affected (Utilitarianism)
• Only follow maxims of conduct that everyone else could adopt (Kantianism)
• Always treat other persons as ends, never merely as means (Deontology)
I. Obligations to Society
The GIS professional recognizes the impact of his or her work on society as a whole, on subgroups of society including geographic or demographic minorities, on future generations, and inclusive of social, economic, environmental, or technical fields of endeavor. Obligations to society shall be paramount when there is conflict with other obligations. Therefore, the GIS professional will:
1. Do the Best Work Possible
• Be objective, use due care, and make full use of education and skills.
• Practice integrity and not be unduly swayed by the demands of others.
• Provide full, clear, and accurate information.
• Be aware of consequences, good and bad.
• Strive to do what is right, not just what is legal.
2. Contribute to the Community to the Extent Possible, Feasible, and Advisable
• Make data and findings widely available.
• Strive for broad citizen involvement in problem definition, data identification, analysis, and decision-making.
• Donate services to the community.
3. Speak Out About Issues
• Call attention to emerging public issues and identify appropriate responses based on personal expertise.
• Call attention to the unprofessional work of others. First take concerns to those persons; if satisfaction is not gained and the problems warrant, then additional people and organizations should be notified.
• Admit when a mistake has been made and make corrections where possible.
II. Obligations to Employers and Funders
The GIS professional recognizes that he or she has been hired to deliver needed products and services. The employer (or funder) expects quality work and professional conduct. Therefore the GIS professional will:
1. Deliver Quality Work
• Be qualified for the tasks accepted.
• Keep current in the field through readings and professional development.
• Identify risks and the potential means to reduce them.
• Define alternative strategies to reach employer/funder goals, if possible, and the implications of each.
• Document work so that others can use it. This includes metadata and program documentation.
2. Have a Professional Relationship
• Hold information confidential unless authorized to release it.
• Avoid all conflicts of interest with clients and employers if possible, but when they are unavoidable, disclose that conflict.
• Avoid soliciting, accepting, or offering any gratuity or inappropriate benefit connected to a potential or existing business or working relationship.
• Accept work reviews as a means to improve performance.
• Honor contracts and assigned responsibilities.
• Accept decisions of employers and clients, unless they are illegal or unethical.
• Help develop security, backup, retention, recovery, and disposal rules.
• Acknowledge and accept rules about the personal use of employer resources. This includes computers, data, telecommunication equipment, and other resources.
• Strive to resolve differences.
3. Be Honest in Representations
• State professional qualifications truthfully.
• Make honest proposals that allow the work to be completed for the resources requested.
• Deliver an hour’s work for an hour’s pay.
• Describe products and services fully.
• Be forthcoming about any limitations of data, software, assumptions, models, methods, and analysis.
III. Obligations to Colleagues and the Profession
The GIS professional recognizes the value of being part of a community of other professionals. Together, we support each other and add to the stature of the field. Therefore, the GIS professional will:
1. Respect the Work of Others.
• Cite the work of others whenever possible and appropriate.
• Honor the intellectual property rights of others. This includes their rights in software and data.
• Accept and provide fair critical comments on professional work.
• Recognize the limitations of one’s own knowledge and skills and recognize and use the skills of other professionals as needed. This includes both those in other disciplines and GIS professionals with deeper skills in critical sub-areas of the field.
• Work respectfully and capably with others in GIS and other disciplines.
• Respect existing working relationships between others, including employer/employee and contractor/client relationships.
• Deal honestly and fairly with prospective employees, contractors, and vendors.
2. Contribute to the Discipline to the Extent Possible
• Publish results so others can learn about them.
• Volunteer time to professional educational and organizational efforts: local, national, or global.
• Support individual colleagues in their professional development. Special attention should be given to underrepresented groups whose diverse backgrounds will add to the strength of the profession.
IV. Obligations to Individuals in Society
The GIS professional recognizes the impact of his or her work on individual people and will strive to avoid harm to them. Therefore, the GIS professional will:
1. Respect Privacy
• Protect individual privacy, especially about sensitive information.
• Be especially careful with new information discovered about an individual through GIS-based manipulations (such as geocoding) or the combination of two or more databases.
2. Respect Individuals
• Encourage individual autonomy. For example, allow individuals to withhold consent from being added to a database, correct information about themselves in a database, and remove themselves from a database.
• Avoid undue intrusions into the lives of individuals.
• Be truthful when disclosing information about an individual.
• Treat all individuals equally, without regard to race, gender, or other personal characteristic not related to the task at hand.
Bibliography
American Institute of Certified Planners. 1991. AICP Code of Ethics and Professional Conduct, http://www.planning.org/ethics/conduct.html.
ASPRS. 2001. Code of Ethics of the American Society for Photogrammetry and Remote Sensing, http://www.asprs.org/asprs/membership/certification/appendix_a.html.
Association for Computing Machinery. 1992. ACM Code of Ethics and Professional Conduct, http://www.acm.org/constitution/code.html.
Craig, William J. 1993. A GIS Code of Ethics: What Can We Learn from Other Organizations? Journal of the Urban and Regional Information Systems Association, 5(2): 13-16. See http://www.urisa.org/certification/craigeth.pdf.
Edson, Curtis, Brian Garcia, Jordan Hantman, Nicole Hartz, Hannah Jensen, Jill Leale, Kelley Lewelling, John Marks, Jeff Maxted, Bruce Moore, Brendan Vierk Rivera, Anna Weitzel. 2001. “Code of Ethics for GIS Professionals,” paper for IES 400, GIS and Society, Institute for Environmental Studies, University of Wisconsin-Madison. See http://www.ersc.wisc.edu/academics/courses/IES400GISandSociety/Code%20of%20Ethics/ethics_code1.pdf
Kidder, Rushworth M. 1995. How Good People Make Tough Choices, New York: William Morrow and Company, Inc.
Olson, Andrew. 1998. Authoring a Code: Observations on Process and Organization, http://www.iit.edu/departments/csep/PublicWWW/codes/coe/Writing_A_Code.html, Center for Study of Ethics in the Professions, Illinois Institute of Technology.
Pennsylvania Society of Land Surveyors, 1998. Manual of Practice for Professional Land Surveyors in the Commonwealth of Pennsylvania. http://www.psls.org/info/manualpractice.htm
Rachels, James. 1999. The Elements of Moral Philosophy, Boston: McGraw-Hill College.
[i] URISA’s Ethics Task Force consisted of William J. Craig, chair, Al Butler, Tim Case, and Rebecca Somers. Craig authored the first draft with significant input from James H. Fetzer and Harlan Onsrud. Somers and Judy M. Olson provided comments in numerous significant areas on subsequent revisions.
This document is the result of extensive public review. Dozens of people provided useful feedback and suggestions during two periods of open public comment in 2002. All comments were reviewed and considered carefully. Changes were made to the code where appropriate within the basic deontological framework.
[ii] This approach is recommended by Kidder (1995). For a thorough discussion of moral theories, see Rachels (1999).
2009-07-20
40 éve történt: leszállt a Holdra az Apollo-11 két asztronautája
2009-07-19
2009-07-18
Magyar szakember a PLAN4ALL projekt metaadat felelős-jelöltjei között
Magyarországról Juhász Géza Péter, a TeIR fejlesztő-üzemeltető rendszergazdája jelentkezett be. Jelentkezését és a HUNAGI ajánlólevelét az EUROGI főtitkára visszaigazolta. A tegnapi határidő napján jelöltet állított cseh testvérszervezetünk a CAGI is.
Ha nem volt más jelentkező, akkor valószínű, hogy Közép-Európából kerül ki az EUROGI projektfeladat irányítója.
2009-07-17
5 hazai téradat infrastruktúra került benevezésre az eSDI-Netplus projekt európai szintű megmérettetésébe
A megküldött azonosító lapok, belépő kérdésekre adott válaszok és az értékelések a következő hazai rendszerekre vonatkoztak:
HU01 KOMVIR
HU02 META
HU03 PIR
HU04 TeIR
HU05 VINGIS
Mind az öt rendszert a 2008. augusztus 29-i eSDI-NETplus Műhely résztvevői hazai "legjobb gyakorlatnak" minősítettek.
Az anyag a határidő napján kiküldésre került, az érintett közremőködők a leadott anyagokról másolatot kaptak, így amennyiben javításra vagy pontosításra lesz szükség, ezt jelezni tuják a kiküldő HUNAGI felé.
A HU06 ZEGVATER rendszer képviselői az adatok összeállításában akadályoztatva voltak, így visszaléptek. A verseny tanúlságait azonban ők is hasznosítani tudják majd.
2009-07-16
Az Európai Bizottság értékelte a LAPSI projekt tervezetet
2009-07-15
HUNAGI LAPSI feladatcsapat híre az EU elektronikus szaksajtóban
Sikolya Zsolt, a HUNAGI Ellenőrző Bizottság elnöke hívta fel a figyelmet arra, hogy az ePractice.eu weboldalán is megjelent a HUNAGI LAPSI projektcsapat megalakulásának híre, melyet az PSI Platform közölt le elsőként mintegy két héttel ezelőtt. (Az epractice.eu magyar vonatkozású hírére eddig 219-en klikkeltek )
A weboldal a címre kattintással is elérhető (http://www.epractice.eu/en/news/292510)
2009-07-13
Valószínűleg Magyarország is pályázhat szakértő küldésére a GEO genfi titkárságára
Please find attached a letter from the Secretariat Director inviting GEO Members and Participating Organizations to consider seconding Experts to the GEO Secretariat.
We look forward to hearing from you. With best regards,
The GEO Secretariat
www.earthobservations.org
2 attachments —
Call for secondments2009.pdf
ToR Experts 2009.pdf"
2009-07-12
Helyi, regionális vagy tematikus téradat infrastruktúra szolgáltatások európai szintű megmérettetése
eSDI-Net+ projekt a 6. Digitális Föld szimpóziumon
2009-07-10
Térinformatika és logisztika - hulladékszállítás optimalizálás Miskolcon
2009-07-04
Általános felhívás térinformációs rendszerek szolgáltatói részére - részvételi lehetőség európai szintű megmérettetésben
Téradat infrastruktúrák legjobb gyakorlatainak
európai szintű azonosítása és elemzése
Téradat Infrastruktúra Legjobb Gyakorlat Díj - 2009 odaítélése
Részvételi felhívás
A téradat infrastruktúrák összetett felépítésű információs rendszerekhez kötődnek.
A koherens azonosítás és értékelés érdekében 2008-ban értékelési módszertant dolgozott ki és európai szintű hálózatot hozott létre.
Ennek során több mint egy 200 rendszert azonosítottak és értékeltek ki, 12 nemzeti vagy regionális műhelyre került sor 20 ország részvételével
A folyamat végén: díjátadásra kerül sor “SDI Best Practice Award”, 2009 .november 26- 27 Torinoban.
Mindezek célja
- kommunikálja az INSPIRE irányelv szükségességét és célját,
- azonosítsa és elismerje a létező, működő, elérhető és ötletes megoldásokat,
- növelje a téradat infrastruktúrákkal kapcsolatos átfogó ismereteket,
- bátorítsa a helyi együttműködéseket innovatív megoldások keresésére a hatékonyság fokozása céljából
- kínáljon lehetőséget a legjobb gyakorlatok példájából való tanuláshoz.
EK támogatás (elektronikus tartalomszolgáltatási program) keretében
Összehozza az európai téradat infrastruktúra szolgáltatókat ismeretek és tapasztalatok megosztása céljából
Tematikus hálózat hozzon létre, amely fórumot biztosít a helyitől a globális szintű téradat infrastruktúra rendszerekkel kapcsolatos információcserére
1. A feltételeknek megfelelő azonosítás
2. Az azonosítottak megkeresése
3. Beválasztás a projektbe
4. Személyes interúk lefolytatása
5. Elemzés és kiértékelés
6. EUROGI módszertan alkalmazása és konzultáció
7. Nemzeti műhely, a rendszerek bemutatása (Erre Magyarországon 2008. augusztus 29-én került sor)
8. Népszerűsítés regionális és világszintű eseményeken (II. fázis)
(CEE-SDI eSDI-Net+ poszterkiállítás, Prága május 12-13, GINNT Expo Budapest június 10-11, GSDI11 Rotterdam június 15-19. HUNAGI révén a projekt eredményei bemutatásra kerültek/kerülnek a CEOS WGISS27 találkozón Toulouse május 12-15 között, illetve a 6. ISDE konferencián Pekingben, szeptember első felében)
Sub-national name: | Területi jelleg (helyi, térségi, országos) |
Country name: | Ország |
Mission statement: | Küldetés nyilatkozat |
Year of creation: | Létrehozás éve |
Development status (inception, in development, in operation): | Fejlesztési állapot (kezdeti, fejlesztés alatti, működő) |
URL: | Honlapcím |
A kiértékelés szempontjai
Az azonosítási és kiértékelési szakaszba már regisztrált 200 téradat infrastruktúra rendszer mindegyike résztvevő, feltéve, hogy azok a kiértékelési folyamatban pozitív elbírálásban részesültek.
Annak érdekében, hogy még további téradat infrastruktúra megoldások legyenek bevonhatóak, 2009 márciusa óta lehetőség van újabb rendszerek jelentkezésére.
A második körös jelentkezési kérelem beadási határideje: 2009. július 17.
Bármely típusú és méretű téradat infrastruktúra szolgáltatást nyújtó szervezet
Európa bármely régiójából, a helyi szinttől a regionálison át az országosig.
A jelentkezéseket olyan szervezetektől várják, melyek célja a földrajzi tartalomhoz való hozzáférés megkönnyítése vagy térinformációs szolgáltatás biztosítása a végfelhasználók számára
A téradat infrastruktúrákkal szemben támasztott követelmények
Legalább egy éve üzemszerűen működjenek, feleljenek meg a kiírásnak és web-alapúnak kell lenniük
Az értékelési eljárás
A beküldött kérelmek kiértékelését követően kiválasztásra kerülnek a legígéretesebb téradat infrastruktúra megoldások
Ezek gazdáival további, részletes interjúra kerül.
Minden meginterjúvolt téradat infrastruktúra további értékelését a nemzetii eSDI-Net+ képviselő végzi el.
Melyek a kiválasztott sikeres téradat infrastruktúra megoldások legfontosabb ismérvei?
Technológiai és innovációs szint, a projekt eredetisége
Az INSPIRE irányelv elveinek figyelembevétele, alkalmazása az annak való megfelelés készsége
A különféle felhasználók együttműködésének előmozdítása (láthatóság igazolása, felhasználói visszajelzések lehetősége)
Más országra, régióra való kiterjeszthetőség
Az interjúkat követően a kiválasztott legjobb gyakorlatot képviselő meghívást kapnak a 2009.évi Téradat infrastruktúra Legjobb Gyakorlat díjátadási eseményére, hogy ismertessék fejlesztésüket.
Az eSDI-Net+ 2009. évi Nemzetközi Díjátadási Konferencia
Helyszín: Torinó
Időpont: 2009. november 26-27
Itt történik meg a legjobb gyakorlatoknak megfelelő téradat infrastruktúrák kiválasztása
A döntősök összefoglaló előadásai és kiállított anyagaik alapján történik meg a végső sorrend megállapítása.
Minden döntős megoldását széles körben közzéteszik a szaksajtóban és a szakmailag érintett illetékesek felé.
Valószínűleg az esemény olyan nemzetközi hallgatóságot fog csábítani, amely a térinformatikával szoros kapcsolatban van európai, nemzeti, regionális vagy helyi szinten.
BEJELENTKEZÉS
Beküldendő a páyázó téradat infrastruktúra (SDI) rendszer kitöltött azonosító adatai (ID cards):
(a) ON-LINE a www.esdinetplus.eu honlapról vagy
(b) OFF-LINE a www.esdinetplus.eu honlapról letöltendő az űrlap,
kitöltés után elküldendő a bestpractice@esdinetplus.eu,
(másolatban gabor.remetey@gmail.com ) címre
A jelentkezési űrlapnak tartalmaznia kell
a kitöltött azonosító adatokat és
pályázói nyilatkozatot
válaszokat az ott feltett kérdésekre
BEJELENTKEZÉSEK HATÁRIDEJE: 2009-07-17
További információ a http://www.esdinetplus.eu honlapon, illetve a címsorra kattintással
Felíratkozás HUNAGI Hírlevélre vagy felvilágosítás-kérés:
gabor.remetey@gmail.com
EU projektek az INSPIRE és PSI irányelvek megvalósítása szolgálatában
A zöld keretes projektek elsősorban az INSPIRE, a sárga keretesek a PSI irányelv megvalósítását segítik elő. Sötét színnel vannak jelölve a nemzetközi projekt konzorcium hazai résztvevői, feladatvivői, míg a piros színnel jelöltek a honi térinformatikai közösségből jelentkezettek illetve bevont szervezetek, intézmények (a teljesség igénye nélkül).
A PLAN4ALL projektben tagjai között most körözött HUNAGI egy nemzetközi megbízás elnyerését lehetővé tevő pályázatot, míg a következő naplóbejegyzés az eSDI-Net+ projekt magyar résztvevői számát növelheti reményeink szerint.
Geotrade - a Vándorgyűlés kiállítója a figyelem középpontjában
Péntek Attilla úrral a Geotrade kiemelt ügyfelek referensével beszélgetve az került szóba, hogy a gyártó-forgalmazó részéről célszerű lenne kísérleti projekt keretében bemutatni a nagyteljesítményű munkaállomásoknak a katasztrófavédelem terepi állapotfelvételezési munkáiban való alkalkamasságát. A terepi ellenőrző mérések szükséges kiegészítői a más forrásból, pl. műholdas távérzékeléssel nyert információnak. Ez utóbbinak szenteli témáját az ENSZ októberi SPIDER bonni konferenciája is.
2009-07-03
A 60 éves Geodézia és Kartográfia szakfolyóirat ünnepi számot jelentetett meg
MFTTT Vándorgyűlés befejező napja
Tóth Sándor, az FVM FTF főosztályvezető-helyettese előadásában az INSPIRE irányelv hazai kormányzati feladataival kapcsolatban fejtette ki a földügyi szakágazat álláspontját. Kép: HUNAGI fotógyűjtemény, 2009
A rektor úr Vándorgyűlést köszöntő szavaiból tudhattuk meg, hogy a 2009-ben a világ legjobb középületének választott Nyíregyházi Főiskola épülete az MFTTT Vándorgyűlés helyszíne. Több tudható meg a nagyszerűen fejlődő oktatási intézményről a címsorra kattintva.
2009-07-02
Téradat infrastruktúrák értékelése - HUNAGI hozzájárulás az MFTTT Vándorgyűléséhez
Az eSDI-Net+ projekt ismertetésével kapcsolatos előadás összegzése:
A kiértékelési szempontok és indikátorok alkalmazhatóak és alkalmazandók
az INSPIRE irányelv megvalósításának kormányzati feladataiban
Hazai részvétel erősítendő az európai eSDI-Net+ megmérettetésben
Az eddig bejelentkezett 200 európai SDI rendszer között jelenleg mindössze 6 hazai szerepel - VINGIS, TeIR, MÉTA, PIR, ZAVATER, KOVIR-, közülük is a három utóbbi még adós egy egyoldalas annotációval.
Minden hazai INSPIRE adatkör esetében értékelni szükséges az európai módszertan alapján a térinformációs szolgáltatás INSPIRE alapelveknek való megfelelését
A GSDI11 konferencia tapasztalata mutatja, hogy hasonló figyelmet kell fordítani az adatkör szolgáltatásáért felelős intézmények INSPIRE felkészültségére is
Figyelmet kell fordítani a PSI irányelvre is. (Jobb ha az igazodáshoz szükséges fejlesztésbe ruházunk be mintsem büntetésre kell fordítani ugyanazt az összeget)
A HUNAGI által a GSDI11 konferencián gyűjtött tapasztalatokból kettőt a Vándorgyűlés szakmai közösségével is megosztott a szervezet képviselője.
Egyrészről annak fontosságát, hogy az INSPIRE adatkörök illetékes és érintett szolgáltató intézményei végezzenek önvizsgálatot INSPIRE alkalmasságuk megállapítására. Hasonló felmérésekről számoltak be Rotterdamban a brit NERC valamint a skandináv KNMI intézmény.
Másrészről Jeles Zoltánné Pálfi Zsuzsanna előadásához kötődően HUNAGI részéről az a javaslat hangzott el, hogy a földügy jelentős érintettsége folytán célszerű lenne megfontolni - lengyel mintára - egy INSPIRE Akadémia vagy hasonló megszervezését a székesfehérvári Földügyi Tudásközpont, hazai szakemberek bevonásával. Az oktatási infrastruktúra adott, a célközönség és a rájuk szabott oktatási tematika kidolgozása és gyakorlati oktatás-képzés megszervezése viszont forrásigényes. A felvetés sürgető. Megvalósítása nem lehet projektfüggő, hiszen fontos állami és piaci versenyképességi érdek fűződik ahhoz, hogy az INSPIRE felkészülésünk ne maradjon el az európai átlagtól. Lengyelországban az Európai Környezetvédelmi Ügynökség és a Norvég Segélyprogram támogatásával a varsói UNEP GRID irányítása mellett a norvég Tonsberg önkormányzata a norvég Statens Kartwerk térképész szolgálattal és egy vezető ipari céggel összefogva indítja meg országszerte elsősorban az önkormányzatok szakembereinek képzését arra vonatkozóan, hogy miről is szól az INSPIRE és mit jelent az irányelvek megvalósítása. Bővebb információ: www.akademiainspire.pl. A teljes előadásanyag hozzáférhető a www.gsdi.org/gsdi11 oldalán, de alényeges információ képi anyagban a HUNAGI rendelkezésére áll. Ha a téma érdeklődésre tart számot, a HUNAGI (akár egy számára nyitott rovatban) kész megosztani jaz ilyen és hasonló ismereteit a Geodézia és Kartográfia lap olvasóival.
Megkezdődött az EUROGI október elejei budapesti vezetőségi ülésének szervezése
Közadatok újrahasznosítása - EU felmérés a nem jogszerű eljárások feltárására
Please pass on the information in this message about the European Commission’s 26 June 2009 announcement --- invitations to bid for undertaking Exclusive Agreement surveys France, Germany, Italy, Poland, and Spain.
Full details of the announcement are published on the European Commission’s PSI Web Portal (what’s new section). http://ec.europa.eu/
There are also news item published on the European PSI Platform with information about the announcement including links to related content on the Platform.
EC Initiates Exclusive Agreements Studies
http://www.epsiplus.net/news/
Member States briefed
http://www.epsiplus.net/news/
In summary, The European Commission has published Ex-ante Advertising for a negotiated procedure for service contracts of a value below or equal to 60.000€. INFSO.E4 – A study: "Public Sector Information (PSI): Identification of potential Exclusive Agreements". The notice applies to France, Germany, Italy, Poland and Spain
The text of the notice states:
“The contract is a part of an overall Commission study undertaken to identify the existence of possible exclusive agreements in the Member States in accordance with the Communication on the review of the PSI Directive of 7 of May 2009.
France – Deadline for declaration of interest: 27 July 2009
Germany – Deadline for declaration of interest: 27 July 2009
Italy – Deadline for declaration of interest: 28 July 2009
Poland – Deadline for declaration of interest: 28 July 2009
Spain – Deadline for declaration of interest: 28 July 2009
Background Information
The European Union Directive 2003/98/EC was passed on the 17 November 2003 and entered onto the European Union statute book on the 31 December 2008. Article 11 of the Directive titled Prohibition of exclusive arrangements states that exclusive arrangements shall be terminated by the 31 December 2008. The Member States (through the co-decision process) gave themselves a five year period in which to terminate existing agreements and since 1 July 2005 not to enter into any further exclusive arrangements subject to the conditions in article 11.
We’ll keep in contact with news about future developments.
Best regards
Mary Gianoli
European PSI Platform (http://www.epsiplatform.eu/)
Europe's One-Stop Shop on Public Sector Information (PSI) Re-use"
A Bizottság azt követően szánta rá magát a kérdés behatóbb tanulmányozására és néhány kiválasztott EU tagországban egy felmérés lefolytatására, hogy egy brit-holland tanulmány (MEPSIR) több mint félszáz jogosulatlan eljárás alkalmazására derített fényt. A MEPSIR tanulmány módszertani leírása szerint az egyik vizsgált terület a földrajzi információk, a térinformatika köre volt:
" Taking into account the defi nitions and exclusions in the Directive, the MEPSIR study defi ned six
main domains for investigation:
1. Business information, including Chamber of commerce information, offi cial business
registers, patent and trademark information and public tender databases;
2. Geographic information, including address information, aerial photos, buildings, cadastral information, geodetic networks, geology, hydrographical data and topographic information;
3. Legal information, including decisions of national, foreign and international courts, national
legislation and treaties;
4. Meteorological information, including climate data and models and weather forecasts;
5. Social data, including various types of statistics (economic, employment, health, population,
public administration, social);
6. Transport information, including information on traffi c congestion, work on roads, public
transport, and vehicle registration.
The methodology of the MEPSIR study identifi ed three types of generic roles for organisations
involved in (the re-use of) public sector information:
1. Public content holders: public bodies or bodies governed by public law which supply
documents on a market and to whom the Directive applies;
2. Re-users: parties that supply information to the market, not being public content holders
to whom the Directive applies;
3. Users: any user of the information.
The measurement conducted by the MEPSIR study took into account that the Directive has only
indirect impact on national markets. Firstly, the Directive has to be transposed into national
legislation. Secondly, changes in national legislation alter the framework conditions. Eventually,
changes in the framework conditions may change the economic conditions.
The study distinguished fi ve types of framework conditions and two types of economic conditions
that are logically related as described below.
1. Availability: If there is not at least some information available for re-use in a particular subdomain,
there will not be a market.
2. Accessibility: The availability of information, per se, does not lead to anything if it is not
accessible.
3. Transparency: In turn, accessibility does not mean much without transparency, that is, it
should be clear which conditions apply to the re-use of information.
4. Accountability: The suppliers of information should be accountable for adhering to these
conditions.
5. Non-discrimination: Ultimately, the possibility to keep suppliers responsible for applying
the same conditions to all users should guarantee non-discrimination among users.
6. Actual demand: Equal and fair access to information will boost the actual demand.
7. Economic results: This will eventually translate into direct (more turnover for re-users) and"
Forrás: http://ec.europa.eu/information_society/policy/psi/index_en.htm
A kérdéssel a HUNAGI LAPSI Task Force is foglalkozni fog, tagjai a közleményt
a HUNAGI-tól közvetlenül is megkapják..